Thursday, December 2, 2010

Oncology posting part 2

Hari ni posting kat clinic oncology dan radiotherapy.. tidak banyak yang yang saya buat untuk skills nursing. memang kat clinic tidak banyak nursing procedure. Sempat duduk bilik tiga orang doctor, Doctor Azrif, Dr.Tan, Dr. Ebtisam..generally kami belajar bagaimana Dr counselling patient..dan selebihnya penat berdiri tepi Doctor..huhu

Most patient datang adalah untuk follow up treatment dan ada juga new case. Hari ni new case adalah 2 kes NPC (nasophryngeal carcinoma), dan dua-dua patient adalah 20an. Seorang 27 years old dan seorang lagi 24 tahun.(Cancer tak kira umur ya...)

sekali lagi saya dan Razida terlompong apabila mendengar kos perawatan untuk NPC boleh mencecah 25-35 ribu ringgit Malaysia. Nasib patient tu ada perlindungan insurance prudential..Patient lain mcmne?

tidak kurang juga saya dan Salwa amat terharu dan terkilan sebab tidak dapat menolong apa-apa patient yang tidak mempunyai wang dan perbelanjaan secukupnya untuk perawatan. Mereka merengek pada Dr untuk tulis surat untuk bantuan dari kerajaan. generally, banyak juga cerita-cerita sedih yang saya lihat..semuanya mengajar saya bersyukur atas apa yang saya miliki hari ini..  ada ketikanya, kita merasakan hidupkita sudah terlalu susah mungkin..tetapi ketahuilah, masih ada hamba Allah yang lebih hebat ujiannya dari kita.. bukankah apa yang kita miliki hari ini, semuanya adalah kerana simpati dan belas kasih cinta Allah? tidak ada satu pun miliki kita sepenuhnya...

Learn to be muslim nurse..


"Mencari Redha Allah.."

No comments:

Post a Comment