Sunday, May 9, 2010

CINTA

Sebenarnya..seperti manakah cinta itu..??

Entah kenapa saya ingin sekali bercerita tentang soal cinta... 
cinta adalah fitrah, cinta adalah kekuatan, cinta adalah anugerah..betapa cinta satu kuasa yang mampu mengubah segala..
kerana cinta, hati yang gelap mengenal cahaya..
kerana cinta, yang cacat menjadi sempurna..
kerana cinta, yang lemah menjadi bertenaga..
kerana cinta, pengecut bertukar laksamana..
kerana cinta, yang hina menjadi mulia..
semuanya kerana CINTA..
Kata Ibnul Qayyim dalam Taman Para pencipta "semua gerak di alam raya ini,di langit dan di bumi, adalah gerak yang lahir dari kehendak dan cinta"

Seperti kata Pak Anis Matta dalam bukunya "serial cinta" :"Seperti angin membadai. Kau tidak melihatnya.Kau merasakannya. Merasakan kerjanya saat ia memindahkan gunug pasir di tengah gurun. Atau merangsang amuk digelombang di laut lepas. Atau meluluhlantakkan bangunan-bangunan angkuh di pusat kota metroplitan. Begitulah cinta. Ia ditakdirkann jadi kata tanpa benda. Tak terlihat. Hanya terasa. Tapi dahsyat.
Seperti banjir menderas. Kau tak kuasa mencegahnya. Kau hanya bisa ternganga ketika ia meluapi sungai-sungai, menjamah seluruh permukaan bumi, menyeret semua benda angkuh yang bertahan di hadapannya. Dalam sekejap ia menguasai bumi dan merengkuhnya dalam kelembutannya. Setelah itu, ia kembali tenang: seperti seekor harimau kenyang yang terlelap tenang. Demikianlah cinta. ia ditakdirkan jadi paling santun yang menyimpan kekuasaan besar.
seperti api menyala-nyala. Kau tidak kuat melawannya. Kau hanya bisa menari di sekitarnya saat ia mendungun. Atau berteduh saat matahari membakar kulit bumi. Atau meraung saat lidahnya melahap rumah-rumah, kota-kota, hutan-hutan . Dan seketika semua jadi abu. semua jadi tiada. seperti itulah cinta.."

Begitulah cinta..
dan kerana cintalah..hati-hati ini "mencari redhaNya.."=)


No comments:

Post a Comment