Friday, April 30, 2010

Eye posting


3 hari berada dekat ward 2 hari berada di clinic, memang banyak pengalaman yang dipelajari. Banyak juga yang tidak dapat dilupakan…=)

"Nikmat Tuhanmu yang manakah yang engkau dustakan?" (Surah Ar-Rahman)

Eye clinic


The most memorable scene was being “ bombard” by Medical Assistant (MA) in front many patients. (Memorable ke?)

MA: Mari sini hah..buat eye drop. Saya nak tengok awak buat..saya dah tengok kawan awak buat..memang tak betol…!!siapa ajar buat mcm ni.. ( posting mate saya dah kena marah dulu)

(Saya dengan perasaan yang biasa sahaja mengambil eye drop dari my posting mate. In front of many patients, saya buat mengikut apa yang saya belajar..)

MA: Mcm ni ke awak buat? Betol ke?
Saya: mcm ni la saya belajar..(jawab saya,dengan pertanyaan dlm hati, adakah dia mahu melawak atau..benar2 marah??.)
MA: Betol ke?!! Siapa ajar awak ni, siapa ajar awak buat mcm ni??(Adoi..suara dia kuat sangat,sume patients yang duduk atas kerusi kat clinic tu tgk kat kami..memang dia marah..)
Saya: Salah ke?
MA: Awak tahu tak, kalau saya jadi CI awak dah saya bagi fail kat awak..(Adoi..)

Saya dah mula ragu-ragu…apa yang salahnya saya buat?

MA: ish..siapa ajar awak ni? Siapa?
Posting mate : CI kami..
MA: Siapa CI awak? Nama ape?name ape? (adoi perlu ke marah-marah mcm tu sekali…)

Mck yang berada ditepi auntie yang saya masukkan ubat mata tadi berada dekat kami..terharu seakan dia mahu membela kami yang terkaku depan tu..

Mck: “bekengnya (mck ni guna loghat Kelantan, maksudnya garang) cikgu…” MA terus pandang dia..(aik, takkan nak marah patients kot…) terus dia mengarahkan kami masuk bilik treatment. Kami mengekori dia. Dalam fikiran blurr…dan asyik tertanya-tanya mana silapnya yang kami buat..seorang patient masuk bilik tu..

MA: tengok saya buat.. mana salah yang korang buat..
(Kami terkebil-kebil tengok..)
MA: Ha’ah Nampak mane salah korang buat?
(kami tak tahu mana salah kami buat…same je..)
Saya: mcm same je..saya tak Nampak mane salah…
MA: Mari saya cakap..pertama kenapa saya bagi fail kat awak..satu ,awak tonyoh kepala patient..kedua, tips tu nak kena bulu mata patients..
(heh? Saya tonyoh?)
Saya: saya tonyoh?
MA: Awak letak atas kepala patients…(tonyoh ke?)

Kami terdiam..so, Kalau macam tu salah..nak kata apa lagi..

MA: Awak tahu tak yang awak buat tu salah?
Saya dan posting mate: owh…ok…( kalau mcm tu dia kata salah..kami nak kata apa lagi..dah itu yang kami belajar..)
MA: Salah tahu tak..awak Tanya la siapa CI awak…

Serba salah jadinya…tak tahu nak respon macam mana.. itu yang kami belajar..

Saya: ok..(Dengan masih lagi tengok kat dia dengan senyuman kami mahu belajar..)
MA: ni kenapa ni? Tak nak belajar ke? Saya pun malas nak ajar..
Saya dan postingmate : eh, nak belajar..
MA: korang dah spoil mood saya..tengoklah kalau saya rajin nak mengajar lagi..
Dia pun berlalu…adoi…saya dan postingmate berpandangan..

Nasib tak baik kot hari ni…

Lepas tu..semua posting mate yang lain juga turut menerima nasib yang sama..kena marah
Whatever..saya tidak kisah dia nak marah, nak ajar , nak tegur..but must be “mauizatul hasanah..” (secara berhikmah dan dalam unsur mengajar) bukannya dalam cara begitu..marah-marah.. I know he was the most experience person in that department..But, it was not enough for me to respect him. Even in medical practices, we have many style in performing procedure..that was what we learned. Placing hand on the forehead does not mean we “tonyoh” patient’s head. The rationale was to stabilize our hand, because some people might shake their finger/hand during insert eye drop…May Allah bless him..what I learned, when people got angry and moody like that..the best way to react might be “minta maaf” and being more humble..Sometimes, seek for forgiveness could become like water with fire.

Also not forget to Dr Zul, thanks a lot..Because give us chance to perform procedure and share his knowledge.

This was my memorable story in the clinic..hehe

Eye ward




I really enjoyed working in this ward..Might be because there were not many students nurse and also the staff nurses were nice..Humble…and seek for help with sweet smile… and also because patients not so many..

Staff nurse Azizah: korang best la..ambik degree..
Kami: lama belajar staff nurse..
Staff nurse Azizah: takpe lah nanti, bila dah kuar gaji ok..ok la ambik degree..
Kami: staff nurse sambung la juga..kan ramai staff nurse yang sambung ambik degree..
Staff nurse Azizah: saya tak pandai macam korang..korang terer English (hehe terer ke..dalam entry ni rasanya banyak je grammar salah..huu)
Kami: tak ada la staff nurse…tak terer pun…staffnurse mesti dah lama kerja.. bape lama dah?
Staff nurse Azizah: ada la dekat 10 tahun..(lama tu..kiat org blajar tak sampai lagi 6 tahun..hehe)
Kami sambung perbualan dengan berkongsi pengalaman staff nurse Azizah. =)

What we done in ward 4B HTAA?

-eye dressing, eye swabbing, insert eye medication, observation, giving diet, assist patient to toilet, giving emotional support, rapport with patient, help staff nurse indent medication, sent Patient to OT, tepid sponging, dextrostic,hmm…many more..=)

To my adopted father, pck Abdul Rashid (he claimed because my name was same with his eldest daughter..), semoga cepat keluar ward and may Allah bless u.. the kindness you give to others will be paid by Allah.

To pck Hasyhim may Allah bless u..the most memorable part was when he smile for me before I went back in last posting day. (smile was enough for me, because he was the one I care since I posting in that ward..he not speak much, always restlessness..)
cantik la gigi pak cik…” senyumannya bertambah manis..(dia baru pakai gigi palsu..hehee) others patients also laughed.

Moral of the story…every scene in our life was tarbiah from Allah..always open our heart to learn and see..=)

p/s: huhh..next week get prepare mentally (the most one..hehhe) coz gonna posting in mental ward..DAHLIA WARD..


3 comments:

  1. Su my dear..
    Semoga terus diberi petunjuk untuk mengambil iktibar dari segala tarbiah dariNya

    ReplyDelete
  2. huh...tak sngka plak awk brhadapan situasi mcm ni, masa sy masuk ok je encik 2.tapi mula2 dia mmg ada pndngan -ve kat bdk uia, sbb katanya senior uia kita xnak blajar dan xnak buat kerja remeh.tapi lpas bberapa jam je kat situ, dia tros mesra ngn kitorg dan ajar mcm2.hari ke dua lagi la dia nmpk seronok ngn kitorg...sembang2 smbil kongsi pnglamn...

    nsib awk....tarbiyah untuk awk 2...

    ReplyDelete
  3. betol..kami sempat jumpe MA tu hari last je, sebab hari first duk kat snellen chart je..tu pon sebelum sy kena marah..sidqi ngan salwa dah kena dulu kat snellen chart..mungkin pengajaran buat kami..tp kesiannya, sis wan..mcm dia sedih bila km cerite kat dia...=(

    ReplyDelete