Thursday, March 29, 2012

Bersyukurlah wahai diri..

Entah kenapa hati terasa diri masih kurang bersyukur. Kan..selalu rasa diri masih kurang dari orang lain. Selalu saja bila drive kat highway, bila dipotong oleh keta yang besar-besar.. rasa sangat keta yang dipanddu tu kerdil. Huuu...bila kita potong keta besar, mesti ada keta besar potong kita balik..huuu.. rasa macam kita masih kurang dari orang lain..kan...

Tapi, sebenarnya kan.. perasaan tu tak bagus langsung..sebab ia adalah sign and symptoms yang menandakan yang kita tak bersyukur..tak berasa cukup dengan apa yang Allah bagi..

Sebab...



                                                             
                                                                (Gambar: sumber google)

Sewaktu dalam hujan lebat, sewaktu tengah drive dari tanjung malim ke KL, terlihat sebuah motor aiskrim yang dipandu oleh orang melayu (gaya macam orang melayu..sebab muka macam orang melayu). Dalam hujan lebat.. tak berhenti pun untuk berteduh..tapi, terus bawa motor tersebut. Nampak basah kuyup... hati tersentuh, rasa seperti tidak bersyukur..

Sewaktu terperangkap dalam jam, duduk dalam kereta dengan perasaan tension..sebab kena tunggu..dan kaki sudah berasa lenguh sebab duk main class keta..diceriakan dengan lagu dari corong radio, dalam keselesaan aircond...terlihat penjaja di tepi jalan..terlihat pakcik yang bekerja menjahit kasut dikaki lima.. memandang ke kanan dan ke kiri.. di mana pelanggannya? Hati tersentuh lagi...rasa seperti tidak bersyukur..
Sewaktu akhir bulan..duit dalam dompet semakin berkurang..kadang-kadang menahan nafsu makan membuat acap kali perut berkeroncong dan menyanyi tanpa lagu.. rasa susahnya hidup ini... terlihat kisah saudaraku di Afrika..dihurung lalat, badan kurus kering tinggal tulang... agaknya berapa hari sudah tidak makan.. tersentuh lagi, rasa seperti tidak bersyukur..

Bahkan banyak lagi peristiwa yang ku lihat..ku rasakan yang diriku masih tidak bersyukur..Ya Allah, kerdilnya dan dangkalnya hatiku untuk menilai nikmatMu.. terasa sukarnya mendidik hati menjadi hamba yang bersyukur..teringat kepada Rasulullah..betapa bersyukurnya Baginda..bertahajjud sehingga bengkak kaki kerana menyatakan kesyukuran kepada Allah..dan diriku? Apa yang telah ku persembahkan sebagai saksi yang diriku bersyukur padaNya? Jangan seperti apa yang dinyatakan di dalam Al-Quraan, bahawa aka nada di akhirat nanti suatu kaum yang mendatangi Allah dan nyatakan bahawa mereka telah beramal dengan ikhlas dan banyak.. namun, disisi Allah..amal mereka seperti debu yang bertebangan.. (tak ingat la, ayat apa..)..wana’uzubillah...

Ya ALLAH, lembutkan lah dan rendahkanlah hati ini...

No comments:

Post a Comment