Wednesday, August 24, 2011

Saat- saat ditinggalkan..

Hanya beberapa masa lagi Ramadhan 1423 H kan pergi..Rasa risau, takut, sedih bermain di hati.  Apatah lagi jelous melihat sahabat-sahabat yang masih tidak bekerja..dapat memanfaatkan sepenuhnya masa di bulan Ramadhan. Berpeluang fully i'tikaf di masjid..sedangkan diriku tidak memiliki kesempatan sebagaimana mereka..terutamanya di 10 malam terakhir ini (rasa terkilan sekali)..berbuka dalam suasana ukhuwah, bertahajjud bersama, ber hirosah bersama, saling berlumba berbuat kebaikan malah banyak lagi.. tetapi tak mengapa lah Allah lebih mengetahui (memujuk diri).

Disaat-saat akhir bergini, Allah beri saya kesempatan untuk mencari lailatul Qadar di ward. 4 mlm berturut-turut night shift. Terima dengan hati terbuka walau ada sedikit kecewa disitu. Mungkin ada kebaikan yang terselit yang Allah titipkan untuk saya yang saya tidak ketahui.

Benarlah hadith Rasulullah..saat saya melalui keadaan ini hadith Rasulullah yang berbunyi "Ingat  5 perkara sebelum datang 5 perkara; sihat sebelum sakit, lapang sebelum sempit, muda sebelum tua, kaya sebelum miskin, hidup sebelum mati.." Semuanya membicarakan tentang kesempatan. dan saya merasakan telah banyak saya siakan kesempatan yang ada..Ya, kesempatan yang mungkin hanya datang sekali dalam hidup.. Kesempatan sewaktu bergelar pelajar sebelum bergelar orang yang bekerja, kesempatan sewaktu bujang sebelum menjadi isteri/suami, kesempatan waktu lapang sebelum fitnah masa kesempitan...semuanya adalah kesempatan.. namun bak kata pepatah melayu, "Menyesal dahulu pendapatan tiada gunanya..".

Masa yang lepas biarkan ia berlalu..yang kita miliki ada masa sekarang kerana masa hadapan juga belum tentu menjadi milik kita..Kesempatan yang ada pada masa sekarang manfaatkan sebaiknya, agar buah penyesalan tidak akan dituai nanti..

So, buat sahabat-sahabat yang masih lagi belum mendapat kerja. semoga Allah permudahkan urusan kalian. Ada hikmahnya Allah merancang begitu.. (husnu Zhon dengan Allah)

Buat adik-adik yang masih dikampus..please never let your chance as a student..terlalu banyak kesempatan kebaikan di disitu..Jika diberi peluang mahu sahaja kembali menjadi student seperti dahulu kerana merasakan masih banyak harapan dan impian yang belum ditunaikan.. Apa pun, hidup sekarang seharusnya lebih baik dari semalam..dan kehidupan lepas seharusnya menjadi sempadan buat kita..

Semoga di ambang akhir Ramadhan ini, kita tidak dilalaikan dengan budaya "bersuka ria" mahu menyambut kedatangan Eidul fitri sedangkan kita melupakan Ramadhan yang saat demi saat meninggalkan kita. (Saya tak berapa suka dengar lagu raya seakan kita bergembira dengan perginya Ramadhan...)

May Allah Bless US Fi dunya Wal Akhiroh.. (^^)

No comments:

Post a Comment