Sunday, August 7, 2011

Am I going to be a nurse?

Am I going to be a staffnurse? (Question long ago during nearly to finish my study)

Today, it answerable..Alhamdulillah,Sudah seminggu bergelar staffnurse. Bermula pada 1 ramadhan 1432 H bersamaan satu ogos 2011. Bermula dengan hadiri temuduga kemudian di panggil bertugas. 3hari induction dengan pengenalan kepada hospital dan pelbagai polisi juga . So when people ask me why I choose to be a nurse? (am I ready to answer it?)

Yes, the answer is because Allah want me to be it..yes, to be a nurse (^^)
Feeling like everything has been planned by Him until to the place that I chosen to be worked. Ya, pernah bermimpi ingin bekerja di hospital seperti itu..sehingga jika keadaan seperti itu tidak pernah ada, kami pernah bercita-cita mahu mewujudkannya.. Alhamdulillah, one by one Allah realize my dreams.
***
Tempat kerja yang sangat Islamik. Budayanya adalah salam dan senyum. Juga menitik beratkan kebajikan staff, sehinggalah ke hal-hal ibadah khusus seperti solat . Dibln Ramadhan ini tilawah menjadi budaya di situ. Staff tiada moody-moody, marah-marah jika tersalah buat, malah memilih untuk mengajar dengan berhemah. Menariknya, semua staff wajib menyertai usrah yang terdiri dari pelbagai lapisan termasuk kerani, staffnurse, doctor, pharmacy, technician, housekeeping and welcomer . Macam family..Alhamduilllah.
Cumanya kalau disudut klinikal, tidak banyak kes-kes menarik seperti di hospital government. Walau apapun masih banyak peluang untuk belajar..the most important is never give up to learn. (“,)
***
Mulanya, rasa macam tak best mula bekerja di bulan Ramadhan, takut kepenatan untuk solat terawih.Juga masa untuk tilawah berkurang dan untuk ibadah-ibadah lain. Kerana peluang berada di bulan ini adalah peluang yang tidak boleh di lepaskan. Keberkatannya tidak sama seperti bulan lain.Tp, sebenarnya apa yang Allah aturkan adalah yang terbaik.. InsyaAllah, bekerja juga adalah tuntutan dan ia juga adalah ibadah dan yang penting berusaha di setiap kesempatan yang ada...(",)

~Selamat beribadah..Mungkin ini adalah Ramadhan terakhir buat diri kita..~


"Mencari Redha Allah"

1 comment: