Monday, November 22, 2010

Si dia yang tidak pernah lelah...aku?

Syaitan/ iblis..adalah antara makhluk Allah yang tidak pernah penat atau lelah bekerja untuk menyesatkan umat manusia ke jalan yang tidak diredhai Allah..yang akhirnya membawa ke nereka bersama mereka..mereka tidak pernah berhenti walau sesaat. semakin yang diserunya berpaling dari ajakannya, semakin mereka berusaha merancang dan mengembleng tenaga agar "subjek" nya tetap  mengikuti ajakan mereka...

digunakan segala senjata yang mereka miliki ; ketakutan, pangkat, harta, nama, kesenangan, andaian, sangkaan, hasad, cinta..dan seangkatan dengannya..dengan tujuan manusia akan sesat..
perancangan mereka hebat..dikerah "mereka" yang sesuai dengan keadaan manusia agar objektif mereka tercapai..mereka yang mudah dipengaruhi..dengan mungkin "prebet", dan mereka yang tinggi imannya mungkin dengan "kepten"..malah senjata pun bersesuaian..

walaupun manusia mengetahui ancaman si syaitan dan iblis ini..malah diketahui juga senjata dan tipu daya atau helah yang digunakan si syaitan..namun, betapa ramai manusia kalah dan akhirnya mengikuti mereka..sungguh segala usaha mereka seakan benar-benar berjaya!

dan kita..keadaan kita...situasi kita.... bagaimana??!!

adakah kita antara mereka yang tertewas atau mereka yang menang dalam pertarungan?!
sungguh!! setiap kita pasti mengakui..bukan senang mahu mengatasi mereka kecuali dengan keimanan dan ketaqwaan...dan untuk miliki itu, perlukan sangat-sangat tarbiah yang berterusan dalam diri..

bukan itu sahaja..sebagai insan yang mengucap dua kalimah shahadah..bukankah kita juga miliki satu lagi haq yang besar yang perlu ditunaikan? ya... DAKWAH!!
Tentera syaitan tidak kenal putus asa mengajak manusia ke NEREKA...
Dan tentera Allah  yang dijanjikan Allah dan Rasulnya akan SYURGA...Seharusnya..lagi-lagi bersemangat dan lebih hebat usahanya..kerana keimanan itu perlu  pembuktian!

Wahai diri..lawanlah syaitan dalam diri..selagi tidak mampu berbuat begitu,usah bermimpi untuk membangunkan manusia yang terlena dari tidur yang panjang...kerana perjuangan yang tidak dibangunkan atas dasar keimanan akan terkulai sebelum mencapai apa-apa...

"Mencari Redha Allah.."

No comments:

Post a Comment