Saturday, September 26, 2009

Kenapa pilih nurse?



Tersenyum saya sendirian..Panjang kisahnya apabila orang menanyakan saya kenapa pilih nurse..Mungkin juga senyum tadi menyimpan seribu rasa yang saya pendam selama ini..Walau apa pun, insyaAllah saya akan menjadi seorang nurse…hanya beberapa waktu sahaja lagi...InsyaAllah..

*********
Seorang ibu berkata: “ belajar rajin-rajin ya anakku, besar nanti jadi doctor ya..nanti boleh tolong orang sakit..banyak pahalanya..”
(Hakikatnya, jururawat ni seolah tiada nilai di mata masyarakat….jarang sekali ada insane yang menanam cita-cita mahu menjadi jururawat…siapa bangga anak dia jadi seorang nurse?sila angkat tangan!!..hehe)

**********
Seorang pelajar berkata: “course nursing kat uia ni..course yang last choice, sebab pointer rendah..terpaksa masuk nursing..huhu”
(emm..whatever la korang nak cakap ape pun...rezeki dan kebahagiaan semuanya di tangan Tuhan. Sometimes, the top is not always the best..Allah knows best for His servant. Setuju tak???hehe)
**********
Seorang abang berkata kepada adiknya: “abang tak suka nurse,kadang-kadang sakit mata..abang tengok, baju ketat..dah la tu..sombong, garang..adik jangan jadi nurse ya…cari kerja lain yang lebih mulia, cikgu ke, doctor ke..bla..bla..”
(agaknya kerjaya sebagai seorang nurse ni..hina sangat ya?..Tapi, tidak apalah..jika kewujudan seorang nurse disisi seorang pesakit dianggap menjijikkan..agaknya, siapalah yang akan menolong dan membantu doctor atau jika seorang cikgu masuk ward, siapa agaknya yang akan menolong cikgu tersebut menyuap makanan tatkala cikgu tersebut lumpuh tidak dapat bergerak ditambah pula tiada suadara mara yang menjaganya…?)

**********
Seorang sahabat berkata: “ kalau kau tanya aku, aku tak berapa suka kerja sebagai seorang nurse..entah la..macam tak best! Baju nurse ni seksi..pastu, tak glmour. Kau jangan terasa dengan aku, aku memang tak suka kerja yang melibatkan baju seragam ni..hehe”
(Tapi, ramai pula yang pilih nak jadi pramugari..baju seragam juga..kenapa ya??saya buat-buat tak paham..hehe)
**********
Seorang ilmuan berkata: “ kalau berpandukan sejarah pun, kerjaya sebagai seorang jururawat ni memang hina sedikit. Kalau tak silap saya, dulu..kerjaya seorang nurse bermula di kem-kem askar..bukan sahaja kerja jururawat merawat orang sakit,tapi jururawat juga melayan askar-askar tersebut dengan service lain…sebab tu la…dulu, jururawat ni rendah kasta mereka…”
(Emm..what ever, maybe..ni tanggungjawab nurse sekarang…islamization kerja seorang nurse..setuju tak??)
***********
Seorang makcik berkata: “kerja nurse ni kotor..basuh tahi orang…”
(Jika, membasuh tahi orang dianggap kerja kotor..agaknya, seorang ibu yang membasuh tahi anaknya atau seorang anak yang membasuh tahi ibunya..dianggap kerja hina juga ya?)

**********
Seorang ahli kampong berkata: “belajar tinggi-tinggi jadi nurse je….” (kata makcik tu, dengan mempamerkan memek muka disgust..)
(Makcik, tujuan belajar sebenarnya apa ya?? Nak dapatkan ilmu lalu memperkenalkan kita pada Sang Pencipta, atau belajar tinggi-tinggi..dapatkan sijil banyak-banyak lalu makan rasuah..mana satu makcik nak??)
**********
Kata seorang doctor: “ awak tu nurse je.. jangan nak mengajar saya pulak!!
(Bukan semua doktor berlagak macam tu..Ada je doctor yang macam resmi padi.. semakin banyak ilmunya, semakin tawadhu’..tak berlagak.. Siapa nak jadi doctor macam tu, angkat tangan!!!hehe)
*********
Seorang lecturer berkata: “ apa saya nak ajar awak semua ya..? saya rasa awak semua tak perlu tahu yang ni..korang semua nurse je..”
(Tak kisah la..kita orang ni nurse ke, mak cik cleaner ke, blogger ke…yang penting ikhlaskan niat mengajar…InsyaAllah, semua dapat pahala..tak akan ada yang sakit hati..heh3)
*********
Seorang pelajar nurse uia berkata : “ Awak tahu..besar cabarannya kerjaya nurse ni.. orang lelaki baik-baik takkan nak ambik isteri yang bergelar nurse.. sebab mereka tak sanggup tengok isteri diaorang tayang tubuh kat orang lain…so, tak ada harapan la...nak kahwin dengan orang yang baik-baik..huk3”
(Jodoh semuanya ditangan Allah.. Jika Allah kata: “Kun Fayakun…”..Maka jadilah mengikut kehendak Allah….Jangan takut,banyak perkara yang tidak diduga berlaku apabila Allah campur tangan..semuanya tidak mustahil dengan kuasa Allah..hehe3)

*********
Kisah-kisah yang saya tulis ini hanyalah sebahagian dari pandangan masyarkat terhadap nilai kerjaya sebagai seorang jururawat. Tak ada pun satu kan??..yang membakar semangat saya untuk pilih kerjaya ni..Tetapi, yang peliknya saya masih memilih kerjaya ini.
Kenapa ya??

Ya, saya pun tidak tahu kenapa…hehe

Apa yang saya harapkan bukanlah..masyarakat menjulang nilai sumbangan seorang nurse, tetapi, cukuplah menilai seorang nurse bukan pada keseluruhannya. Garang, sombong, berlagak..setahu saya, bukan hanya kerjaya seorang nurse sahaja yang memilikinya. Malah kerjaya lain juga. Tetapi, mungkin seorang nurse ini sinonim dengan senyuman, kelembuatan, kesabaran dan sifat-sifat mahmudah lain menyebabkan masyarakat mudah kecewa tatkala ada segelintir nurse yang tidak memiliki nilai itu, lalu menjadikan pepatah melayu yang berbunyi “kerana nila setitik rosak susu sebelanga..”menjadi kenyataan.

Mengenai “seksi”..pada pandangan saya…jauh dilubuk hati seorang nurse, sebenarnya mereka terperangkap antara paksa dan rela melakukannya. Seolah-olah mereka tidak punyai pilihan. Terpaksa memakai baju yang Nampak bentuk tubuh,walau sering kali berasa tidak selesa, bahkan mungkin ada yang tidak rela…manakala rela dengan separuh hati kerana atas alasan profesionalisme. Seandainya, policy di Malaysia berubah…semua nurse diwajibkan memakai pakaian yang longgar , potongan baju di bawah punggung dsb…maka, masih ada lagikah kemungkinan masalah “nurse seksi”?

Walau apa pun pandangan masyarakat terhadap nilai seoarang nurse..saya tetap berpegang pada yang Satu..Siapa pun kita, di manapun kita..selagi kita masih berpegang pada tali Allah..teruskan lah menyemai benih..menanam cinta…dan teruskanlah berjuang…Kerana, benih yang disemai, insyaAllah kita akan tuainya nanti dikakhirat sana. Cinta yang ditanam dilubuk hati akan memberi kita kekuatan untuk memaknai kehidupan ini. Kerana kehidupan tanpa makna, tanpa cinta, ibarat tanah gersang tanpa air. Juga, jika mahu diKasihi Allah Sang Pencipta..kita perlu mengasihi dan menyanyangi.. dan kerjaya seorang nurse benar-benar mendidik diri menjadi seorang yang pengasih,penyanyang dan penyabar. Segala keiningan dan cita-cita akan terkubur tanpa sebuah perjuangan..Lalu, berjuanglah..sehingga suatu masa yang ditetapkan oleh Allah….Insya Allah..

“Mencari redha Allah..”


~ Menjadi Nurse OSEM~

3 comments: