Sunday, September 27, 2009

Berlalunya Ramadhan Kareem dan hari kemenangan 1430H


Begitulah sejarah lakaran hidup ini…masa akan terus berlalu…

“Demi masa..sesungguh manusia itu berada dalam kerugian…Kecuali orang-orang yang beriman dan yang melakukan amal soleh…juga yang berpesan-pesan kepada kebenaran dan yang berpesan-pesan dengan kesabaran…”

(Kalam cinta dari Allah, Al-Asr:QS103:1-3)

Jika diamati makna surah ini..sebenarnya sudah cukup menterjemahkan pada kita bahawa hidup ini adalah sebuah perjuangan dan ia juga adalah sebuah pilihan…

******
Akhirnya, madrasah Ramadhan berlalu juga dengan membawa sejuta kenangan tarbiah dan pelajaran buat semua makhluk yang Allah cintai. Tidak ada satu makhluk pun, yang tertinggal dari mendapat suntikan rahmat dan kasih sayang dari Allah..apatah lagi di bulan Barakah itu. Pastinya…ku mengharapkan agar Allah menemukan lagi dengan Ramadhan yang seterusnya…Moga Ramadhan kali ini mampu mendidik diri menjadi hamba yang bertaqwa..

Taqabballahuminna waminkum…

Menjadi sunnatullah..selepas Ramadhan, Hari kemenangan dijanjikan buat seluruh umat Muhammad..1 syawal..menjelang. Alhamdulillah..suasananya penuh dengan kebahagiaan..Dari kanak-kanak sehinggalah yang sudah dewasa,semuanya gembira…Namun, sekali sekala pernah tak terfikir, dalam keghairahan kita menyambut Syawal..adakah sambutan kita selari dengan sunnah Rasulullah? Bukannya apa..Cuma, kita sebagai manusia yang lemah lagi hina ini..terkadang memang selalu lupa, malah selalu alpa..Ya..alpa dengan budaya kita yang kekadang salah mengikut pandangan agama..

Kita berada dalam rahmat di bulan kemenangan..Gagahkan diri kita untuk melakukan Puasa 6 dibulan Syawal..Moga-moga kita mendapat keredhaan dari Allah…

*******
Kenangan di Bulan Ramadhan dan menjelang hari kemenangan:
1. Awal Ramadhan semangat sekali kita melakukan ibadah (puasa, terawih, sahur,mengaji..etc)sehingga mahu solat terawih dimasjid..tiada tempat. Penuh! Umat islam menyambut Ramadhan..Subhanallah..

2. Masuk pertengahan puasa jemaah di masjid dan surau semakin kurang kuantitinya.Mana pergi semua orang??

3. Masuk 10 malam terakhir ramadhan..hanya tinggal beberapa barisan jemaah sahaja.emm..sudah hilang semangat untuk beribadah di Bulan Ramadhan..semangat untuk sambut syawal pula.

4. Baju raya dibeli berlebihan..(“Raya kan sebulan…mana cukup satu helai..”)

5. Hati riang gembira mahu menyambut syawal..lupa bahawa Ramadhan kan berlalu pergi sehingga kelebihan 10 Ramadhan terakhir dibiarkan berlalu tanpa munajat cinta pada Sang Khaliq.

6. 10 malam terakhir juga lebih syok dengar lagu raya dari alunan AL-Quraan.. “emm..sehari puasa pun dah dengar lagu raya..”.

7. Hari kemangan pula disambut dengan rancangan tv yang melalaikan.. (nyayian, movie..etc)..sehingga ada anak-anak tidak mahu ikut menziarahi saudara kerana takut habis Randangan tv..(mesti syaitan dan kroni-kroninya..dok gelak habis-habisan sebab anak adam tertipu..)..yang sepatutnya..hari kemenangan disambut dengan penuh kesyukuran dengan menyambung silaturrahim. Kerana hari kemenangan adalah hari berkasih sayang..mengenali sanak saudara yang sekian lama tidak diketemui..

8. Pun begitu..dalam keseronokan berhari raya…solat bagaimana? Diawal waktu? Bacaan Al-quraan bagaimana? Seperti ramadhan atau semakin menurun?..kita punyai jawapannya..

(Peliknya kita manusia ini, kenanangan ini juga pernah berlaku pada Ramadhan dan hari kemenangan lepas..namun, ia berulang kembali….Moga Allah menjauhkan diri dari menjadi orang yang hatinya buta untuk mengambil pelajaran..)

“Ya..Allah..malunya hambaMu ini padaMu..terlalu banyak kesalahan dan kelemahan..Namun, Engkau Ya Allah tak pernah jemu memberi kasih dan rahmatMu padaku..Seseungguhnya Ya Allah..HambaMu ini lemah..terlalu lemah.Hatta dalam meraih cintaMu sekalipun..Ampunnilah hambaMu ini..Pimpin dan didiklah hambaMu ini..tuntunlah hati ini sehinggalah ia melayakkan ku bertemu denganMu..Sehina manapun diri ini..cukuplah Ya Allah..sekiranya ku merasai nikmat cinta dan kasihMu setiap masa..cukuplah kemuliaan bagiku dengan menjadi hambaMu..”
“mencari redha Allah”

No comments:

Post a Comment