Saturday, August 28, 2010

Who don't like to become a nurse?!!

“Who don’t like to become a nurse, raise up your hand!” Nobody respond to her. Once again she repeated the question and the result was still same. “Believe me, if you don’t like to become a nurse, better you quit now. Because if you are continuing, you will become a bad nurse!”

Ada benarnya apa yang dikatakan oleh pensyarah kami. Mungkin dia sedikit kecewa dengan desas desus yang mengatakan ada sebahagian dari senior kami tidak mahu jadi nurse. Ada yang sudah bekerja di luar bidang kejururawatan dan ada pula yang bercadang untuk sambung pelajaran di luar bidang ini.

“Why are you wasting your time here? If don’t like it..better quit now!” Dia begitu berkeras. “That’s true, I advise your junior, if you don’t like nursing, better stop here and get what you like. Because sometimes, you cannot push yourself to enjoy the things that you don’t like and finally you will get into lots of troubles.”

Agaknya apa perasaan dia sebagai seorang guru? Mungkin marah, kecewa, sedih..(Dan seerti dengannya) apabila pelajar yang dia harapkan terus menyumbang dalam bidang kejururawatan ini totally deviate dari bidang ini. Alasannya adalah “tidak minat”,masuk jurusan ini pun kerana mungkin secara kebetulan, terpaksa atau tidak pilihan lain…(jawapan yang dijawab).

Entahlah..pendapat saya, sebenarnya..harapan lecturer-lecturer kami amat tinggi pada kami. Mengarapkan kami melakukan sesuatu perubahan sistem nursing di Malaysia kearah yang lebih baik. Namun, itu bukan kerja mudah.. bukan tidak pernah ada orang cuba melakukan perubahan itu..tetapi tidak berjaya. Malah mungkin masyarakat sendiri masih tidak bersedia menerima perubahan itu. Ya, sama ada masyarakat orang biasa dan juga medical practitioner itu sendiri. Masalah stigma masih merupakan antara halangan utama yang menyekat.

Tetapi…untuk mencapai cita-cita yang menggunung tinggi itu perlu bermula dengan satu langkah. Ya, langkah pertama adalah mendidik diri untuk mencintai nursing..” proud to be a muslimah nurse”. Kan? Setuju tak?Tanpa cinta,minat atau “suka”… cita-cita yang menggunung itu hanya akan tinggal impian..So, first, love to be a nurse. Berusaha!!

No comments:

Post a Comment