Saturday, July 24, 2010

"Time Robber" vs No Time Syndrome



Melangkah ke Final Year lagi-lagi banyak mengajar diri menghargai masa..Sepanjang minggu lepas, bertubi-tubi tanggungjawab diamanahkan..yang akhirnya menuntut sebuah pengorbanan.  Sungguh, mungkin memenatkan dan melelahkan tetapi..puas! merasakan hidup benar-benar bermakna dan beerti.

Weekend ni masih menunaikan tanggungjawab sebagai student "nurse wannabe" dengan menghadiri kelas Cik Wan. Dua hari berturut-turut dari 800am-400pm. Dia adalah seorang  senior nursing lecturer dari Pusat Perubatan University Malaya (PPUM) Satu benda yang menarik perhatian saya, apabila  Cik Wan menyebut tentang  "Time Robber"-pencuri masa. Tazkirah ringkas darinya tentang pentingnya seorang pelajar mengenali apakah pencuri-pencuri masanya..agar "No Time Syndrome"-syndrome tak ada masa..untuk sesuatu yang utama tidak wujud. Katanya..students sering kali come out dengan alasan " No Time"..


Personally, saya cukup setuju dengannya..bagi saya, siapa pun kita..seorang pelajar ke, seorang anak ke, seorang kawan ke, seorang murobbi ke, seorang isteri ke, seorang blogger ke...pasti kita perlu menyedari betapa pentingnya menysun waktu dengan baik. Terlalu banyak perkara tergendala dan tidak selesai apabila pengurusan masa kita bermasalah dan sebaliknya, apabila pengurusan masa kita bagus..banyak urusan dan tanggungjwab kita tertunai.. Jelas kan betapa pentingnya "TIME MANAGEMENT" dalam kehidupan seharian.

Semua orang tidak dilahirkan dengan terus bagus pengurusan masanya..pastinya dia memerlukan pelatihan..ya, berlatih dan terus berlatih.. Dan waktu terbaik untuk berlatih adalah SEKARANG!
Mulakan dengan kenal pasti pencuri masa kita...contohnya, makan-makan dalam waktu yang lama, tidur melebihi waktu yang diperlukan, tengok movie, basuh baju dengan mengambil waktu yang lama, suka bersembang, suka window shopping, berjalan lambat etc...mungkin banyak lagi...Kemudian, senaraikan semua kerja yang harus dilakukan. Setiap kali selesai, padamkan atau gariskan list yang sudah selesai.. InsyaAllah, kita akan lebih fokus melakukan sesuatu.. dan "No Time Syndrome" untuk sesuatu yang utama tidak lagi wujud.. InsyaAllah..





"Semoga Allah sentiasa memberi kekuatan menjadi individu yang berdisiplin..."

No comments:

Post a Comment