Tuesday, March 31, 2015

Confident...yakin skit..

Saya suka tengok orang confident.
ya, orang yang yakin nak buat or kata sesuatu. Tanpa ragu-ragu dia akan buat.
Ramai saya perhati orang yang yakin ni mereka ada satu kelebihan.
apa dia?

Dia selalu positif.

kadang, mereka ni tidak lah tahu semua. Tetapi, diaorang positif.

saya suka tengok lecturer saya. Confident dia dengan ilmu yang dia ada. Selalu "izzah" dengan ilmu dia. Dia cukup marah kalau ada orang yang cakap sesuatu tentang ilmu yang dia "master" tapi tidak cukup pengetahuan. konklusinya,  dia tidak suka orang yang pura-pura tahu.

Saya suka tengok dia confident sentiasa.

Saya pun kekedang mengalami masalah untuk yakin. Ya, ada beberapa sebab;
Mungkin antaranya sebab tidak yakin adalah sebab kurang ilmu atau penegtahauan tentang benda tersebut. Menyebabkan jadi teragak-agak.
Salah satu sebab lain, mungkin kerana kurang positif dan kurang fikir" yakin boleh!"
Atau dalam erti kata lain..kureng berani..hoho

Jadilah..orang yang tidak confident..huhu

Apa yang saya belajar dari orang-orang yang confident disekeliling saya..
"u are what u think!"

Kadang..kita confident bukan sebab nak show off/menunjuk dekat orang..tetapi menegakkan apa yang kita faham dan apa yang kita tahu.

Jadi, niat kena jelas. sebab takut jika salah niat..jadi pula orang yang sombong. Sebab orang yang sombong adalah orang yang "over" confident..dia rasa dia bagus segala..


moral: "Sentiaslah berusaha untuk menjadi lebih baik"  dan " be positive" (^_^)



No comments:

Post a Comment