Saturday, October 17, 2009

1,2,3...action!!

1,2,3…Action!!
Sekujur tubuh terbaring kaku di atas lantai..banyak mata yang melihat..lalu..
“Sir..sir.. are you ok?...no respon!! You..call 999 and get for help!!”
(huhu..jantung bekerja dengan pantas sekali…)
Membuka plastic lalu adegen mouth to mouth…check pulse. No pulse!!
Compression!!!
1,2,3……..!!!
***
Alhamdulillah..
Lulus juga..sehari suntuk mengikuti training CPR. Lenguh-lenguh habis segala sendi dan otot…kerana bersungguh-sungguh membuat “compression” kat pakcik patung..
“Rasa macam dah jadi seorang nurse..sebab tahu satu teknik menolong orang” celah seorang teman semasa proses training dengan asst lecturer.
Masing-masing berdebar semasa menanti keputusan CPR..takut kena repeat balik… “korang tahu, 2nd year hari tu, separuh fail!” cerita yang menambah kerisauan di hati..
Si A: “eiii..takut la..”
Si B: “Tangan aku dah sejuk sangat!!”
Si c: “Aku tak leh recall apa yang blaja tadi..berdebar..”
(macam –macam lagi luahan perasaan…hehe)
***
“Kali ini kita ada seorang pelajar cemerlang..cemerlang melakukan CPR..dan kami ada hadiah sumbangan dari jabatan aneast..Ianya jatuh kepada…****..” Tepukan gemuruh mengiringi Dayah mengambil sijil dan hadiah..semua orang gembira..dayah terharu sehingga nangis!!Alhamdulillah dayah..
“bagi nama yang saya tak panggil ni..you have to repeat..”
Satu persatu nama di panggil dan sehinggalah ke akhirnya.. ..
Lalu..ada mata yang menangis kerana namanya tidak disebut..ada juga yang gembira..kerana lulus ujian..
***
Alangkah ngerinya..menanti keputusan amalan yang akan diberikan oleh Malaikat..Ketikaitu, tiada siapa mempedulikan orang lain.Masing-masing dengan urusan sendiri…Sehingga beruntunglah orang yang menerima buku amalan dengan tangan kanan, dan celakalah yang menerima buku amalan dengan tangan kiri. Tiada guna lagi sebuah penyesalan..tiada lagi sekelumit peluang untuk memperbaiki kesalahan..Hanya kemaafan dan rahmat Allah sebagai penyelamat..hanya syafaat Rasulullah sebagai pengubat….
Betapa masih kecil ujian hari ini..sekadar menguji iman didada yang setipis kulit bawang.. Pun begitu, masih ramai yang lupa dan alpa akan Hari yang dijanjikan oleh Allah…
***
Wahai diri..
Sepanjang engkau hidup, sebanyak mana air matamu tumpah kerana takut akan azab Allah…sebanyak mana engkau menyesali dosa-dosamu..sebanyak mana engkau derita dan bersusah payah mengamalkan syariatNya..???
Wahai diri…
Hari yang dijanjikan itupasti akan datang…takutlah engkau dari sekarang…sebelum, nyawamu berada dikerongkong…sehingga tiada guna lagi sebuah penyesalan…seperti Sang Firaun, yang akhirnya tunduk pada Allah tatkala ajal ditengkok..namun, Allah sedikit pun tidak memandangnya..
Wahai diri…
Bertaubatlah, selagi punyai masa dan peluang….

No comments:

Post a Comment